Drieluik van je coaching business: Artiest, Manager, Ondernemer
Een succesvolle business; velen willen het, slechts enkelen krijgen het voor elkaar. Dit geldt voor ondernemingen in allerlei werkgebieden, ook in die van coaching.
Welke aspecten omvatten het ondernemerschap? Wat zijn de rollen die je wilt hanteren om je eigen business succesvol te runnen? En hoe kun je hier handig gebruik van maken?
Je maakt in dit artikel kennis met de rol van de artiest, de manager en de ondernemer, waardoor je het benodigde overzicht krijgt én zodat je betere resultaten haalt met meer rust als resultaat.
Artiest
Laten we beginnen met de artiest. Dit is voor de meeste coaches de veiligste pet om op te zetten. De artiest belichaamt de rol waarin creativiteit voor een product of dienst ontstaat. Dit is de persoon die ‘op het podium wilt staan’. En natuurlijk heeft dit niet persé met voor groepen staan.
Dit heeft maken met het ‘coach-podium.’ De reden waarom je coach bent geworden, een bijdrage leveren, mensen in beweging brengen of juist mensen helpen tijdens de meest donkere momenten. Wat het ook is voor jou je doet het omdat je hart hier sneller van gaat kloppen.
Deze rol gaat ook gepaard met het volgen van nieuwe opleidingen, trainingen, online programma’s en workshops om kennis up to date te houden. Of misschien ook wel ter verdieping van je eigen ontwikkeling.
Wat uiteraard niet mag ontbreken zijn de vrachtwagens vol boeken die je bestelt bij de favoriete boekhandel of voor het gemak bol.com.
Trackler voor de Artiest
Voor de artiest creëren we content, verbeteren we de Coaching software App om meer uit je coachingstrajecten te halen en sluiten we deals met mensen/bedrijven of platformen die een product of dienst hebben voor onze markt. (Bijvoorbeeld als je een NLP (coach) opleiding wilt doen.)
Ook zijn we sinds korte begonen een marketplace, waar je allerlei templates kun uitkiezen om nog meer kennis en voorgemaakte opdrachten in te laden, zodat je hiermee je trajecten als je effect kunt verrijken.
Tenslotte ontwikkelen we steeds meer tools die je kunt inzetten in je coachingprogramma’s. Bijvoorbeeld de Habit Tracker, waarmee je gedragsverandering kunt meten, gewoontes kunt integreren en afleren en ook ter accountability.
Manager
De tweede pet die je draagt is de pet van de manager. Het hoofddoel van de manager is dat de processen goed geoptimaliseerd zijn. Dat de taken en de werkzaamheden effectief en efficiënt verwerkt worden.
De manager denkt direct in automatiseringen en verbeteringen: Hoe kan ik zo min mogelijk tijd besteden aan administratie? Wat zijn de meest efficiënte tools om mijn business te runnen? En hoe kan ik mijn werkzaamheden routinematig maken?
De manager zorgt dat de administratie direct gekoppeld is aan een boekhouder. De juridische documenten op orde zijn en het liefst dat ze ook leesbaar zijn voor een coachee/klant. En ook zeker niet onbelangrijk is, zorgen dat je een goede verzekering hebt. Om maar een paar voorbeelden op te noemen. Je merkt waarschijnlijk al, de manager doet één ding en ook slechts één ding: regelen.
Trackler voor de manager
We hebben Trackler zo gebouwd en ingericht dat het tijdbesparend en efficiënt is. Je komt gemakkelijk bij benodigde informatie en je kunt eenvoudig processen automatiseren. Sterker nog we hebben hiervoor een zeer revolutionaire module gebouwd om ala Zapier trigger en actions in te stellen. Maar dan heel specifiek voor de coaching business.
Verder kun je nu nog makkelijker dan ooit facturen aanmaken en versturen naar je coachee, uiteraard, kun je een BCC naar je boekhouder of je administratiepakket sturen.
Daarnaast zul je door de planningsmogelijkheden, vooruit kunnen plannen zodat je administratie in blokken (van één of twee uur bijvoorbeeld) kunt doen. Wat overigens één van de grootste efficiëntie tip is.
Tenslotte gaan we zo ver, dat we een stuk hebben geschreven voor jouw gebruik van Trackler voor in jouw algemene voorwaarden, gewoon dat je juridisch ook gedekt bent.
Ondernemer
Tenslotte draag je ook de pet van de ondernemer. Dit is het deel in jou dat gaat voor de mogelijkheden en kansen die er zijn. Die investeert, uitdagingen aangaat en risico’s durft te nemen.
De ondernemer gaat naar congressen om te netwerken, positioneert zich in de markt met een goede website, maakt (online) marketingcampagnes, schrijft blogs, maakt video’s en nog veel meer.
Je bent als ondernemer op zoek naar meer klanten, stijgende omzetten en business.
De ondernemer is bezig met groei, want er moet brood op de plank komen. Ook voor de duurzaamheid van je eigen bedrijf.
Trackler voor ondernemers
Trackler helpt de ondernemer op verschillende lagen:
- Je kunt je aanbod verbeteren en vergroten, terwijl je workload verkleint. Met Forms kun je bijvoorbeeld extra coachingsprogramma’s toevoegen om mensen over de streep te trekken. Wil je hier meer over weten? Neem contact op.
- Je komt professioneler over omdat je jouw coachee een eenvoudige persoonlijk omgeving biedt waar alles omtrent zijn of haar ontwikkeling te vinden valt.
- We hebben het eerder gehad over de handige en bruikbare coaching templates. Dit zorgt uiteraard ook voor meer omzet als je het meeneemt in je aanbod. Eén keer aanschaffen en je kunt het voor elke coachee gebruiken. Een mooie return on investment. 😉
- Met de groepen-module kun je nu mensen bij elkaar krijgen en hier een extra verdienmodel van maken.
- Tenslotte kun je volledige online programma’s/trainingen verwerken met de Forms module, waardoor je een (nieuw) verdienmodel kunt aanboren.
De uitdaging
Over het algemeen zie ik dat mensen die een business starten, dit vaak vanuit een artiesten positie doen. Ze hebben een passie voor een vak, zoals coaching of training. Een passie voor een bepaalde methode of simpelweg een bijdrage willen leveren aan de medemens, door ze een stukje vooruit te helpen.
Ik ken veel goede coaches en trainers die voor zichzelf aan de slag gaan, maar hun business niet rond krijgen. Ze zijn ongelooflijk goed in hun vak, maar daadwerkelijk een consistent jaarinkomen verdienen lukt vaak niet. Of het gaat te veel ten koste van het coachvak (de artiest) bijvoorbeeld. Wat vaak de reden is waarom ze voor zichzelf zijn begonnen. Dus dat is ook geen alternatief.
Daarom is het ontzettend belangrijk om je bewust te zijn van deze drie rollen.
Wil je succesvol zijn in je business, dan heb je misschien in het begin je product en/of dienst op orde te brengen waardoor je dan tijdelijk even focust op de Ondernemer.
Zo bouw je je business langzamerhand op. Waardoor je daarna weer jouw product of dienst kunt verbeteren. Langzaamaan zal de Manager haar intrede doen, om de business te structureren. En zo ga je van de ene rol naar de andere rol, dag in dag uit.
Wil je hier meer over weten of sparren? Contact me!