Inloggen    Over ons    Contact


Coach worden, hoe doe je dat?

“Zeg, Tom: als starter op deze markt heb ik niet zo’n goed idee waar ik moet beginnen, dus vroeg ik me af of jij misschien een paar tips voor me hebt?” Zeker weten! Ik help je graag je eerste stappen op de markt te zetten. Van je specialisme kiezen, opleidingen volgen en je aansluiten bij beroepsorganisaties tot het toepassen van branding en voorkomen dat je in bekende valkuilen stapt. Coach worden, hoe doe je dat?

Coach worden, zo doe je dat!

In deze blog geef ik je talloze tips over hoe jij je coaching business kunt opstarten en een succesvolle coach kunt worden. Hieronder vind je een overzicht van wat we gaan bespreken:

  • Specialisme
  • Opleidingen
  • Beroepsorganisatie
  • Soorten coaching
  • Ervaring opdoen
  • Jezelf op de kaart zetten
  • Straal professionaliteit uit
  • Contact met andere coaches
  • Valkuilen
  • Voordelen

Wat voor coach wil je worden?

Wat is een coach?

Je wilt coach worden – fantastisch! Coach is echter een enorm breed begrip. Van Dale geeft als omschrijving van een coach bijvoorbeeld: ‘persoonlijk begeleider, bv. van een werknemer om die beter te laten functioneren’. Persoonlijk begeleider, dat is nogal abstract!

De vraag is dus: wat voor coach wil je worden? Wie wil je coachen? En met welk doel? Het maakt nogal een verschil of jij werknemers die tegen een burn-out aan zitten coacht in leren ‘nee’ zeggen of echte impactmakers in het nóg verder laten groeien van hun al succesvolle business. Natuurlijk wil je het liefst iedereen helpen, maar dat kan niet. Hoe specifieker jouw niche, hoe meer jij je kunt specialiseren en hoe beter jij jouw klanten van dienst kunt zijn.

Weet je precies welke kant je op wilt als coach, dan kun je immers precies de juiste opleidingen en cursussen volgen, de meest geschikte boeken lezen en telkens weer klanten coachen die jou de ervaring bieden die je nodig hebt om als coach te blijven groeien.

Vraag je dus als eerste af wat voor coach je wilt worden. Word je bijvoorbeeld een lifestyle coach, een loopbaancoach, een ondernemerscoach, een stresscoach of een relatiecoach? Ga voor dat specialisme waar jouw hart sneller van gaat kloppen.

Specialisme

Om erachter te komen welk specialisme dat is, kun je je afvragen wie jouw ideale klant is. Hoe zie je het voor je, in jouw coaching business? Wie heb je voor je zitten? Waar loopt hij of zij tegenaan? Hoe ga je hem of haar helpen? Probeer jouw ideale klant zo helder mogelijk voor ogen te krijgen en het liefst op papier te beschrijven. Zo weet je precies tegen wie jij het hebt als je je richt tot je klanten! Dat komt straks goed van pas wanneer we het gaan hebben over je branding, je website en je social media kanalen.

En weet: door te beginnen ga je vanzelf merken welke doelgroep het beste bij je past. Zolang je maar begint. Anders blijft coach worden een droom en zal het nooit werkelijkheid worden.

Welke opleiding(en) volg je om coach te worden?

Als je eenmaal weet welke kant je op wilt als coach, kun je je gaan oriënteren op eventuele opleidingen die je wilt volgen. Misschien heb je al een pedagogische opleiding gedaan, ben je mindfulness trainer of heb je zelf jarenlange ervaring als ondernemer. Coach kun je in principe worden wanneer je maar wilt – het is (helaas) geen beschermd beroep.

Wij raden je echter aan om wél een specifieke opleiding tot coach te volgen. Omdat de coaches tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond poppen, zien cliënten vaak door de bomen het bos niet meer. Waar letten deze mensen op wanneer ze er zeker van willen zijn dat ze echt een goede coach te pakken hebben? Diens opleiding. Een coach met een gedegen opleiding als achtergrond, die zich ook nog eens regelmatig laat bijscholen, daar kun je op vertrouwen. En daarvan zijn er helemaal niet zoveel in ons land!

Wil je eruit springen als coach en jouw klanten alleen het allerbeste bieden, dan ga je dus op zoek naar een erkende opleiding. En daarna stop je niet! Je blijft jezelf continu ontwikkelen, zowel als persoon als als coach. Je blijft cursussen volgen, aan trainingen meedoen en boeken lezen.

Meld je aan bij een beroepsorganisatie

Dit is ook een eis die gesteld wordt door de 4 beroepsorganisaties voor professionele coaches die in Nederland actief zijn. LVSC, Noloc, NOBCO/EMCC en ICF zijn samen goed voor nog geen 4.000 coaches. Van de in totaal meer dan 67.000 coaches die ons land telt! Je begrijpt dat wanneer jij je aanmeldt bij een van deze beroepsorganisaties en voldoet aan hun eisen, je jezelf meteen onderscheidt van ruim 63.000 andere coaches. In the pocket!

Elke beroepsorganisatie eist dat jij minimaal een mensgerichte hbo- of wo-opleiding hebt gevolgd en dat je jezelf continu blijft ontwikkelen door middel van educatie, intervisie en mentoring. Binnen je beroepsorganisatie heb je vervolgens de mogelijkheid om diverse niveaus te behalen, op basis van je opleiding, ervaring en aanvullende assessments die je kunt afleggen.

Betekent het dat je alle goede coaches vindt bij beroepsorganisaties? Nee hoor. Ik ken genoeg coaches in mijn omgeving die erg goed zijn in hun vak en niet aangesloten zijn bij een beroepsorganisatie. Het is echter wel een overweging waard om je aan te sluiten.

Welke beroepsorganisatie past bij mij?

Om erachter te komen bij welke beroepsorganisatie jij je het beste kunt aanmelden, dien je wat research te doen. Zo richt LVSC zich vooral op het coachen van medewerkers, teams en organisaties en is Noloc er voor loopbaancoaches. Zowel NOBCO als ICF zijn meer breed georiënteerd; ICF is zelfs ’s werelds grootste beroepsorganisatie voor coaches. Lees je dus in in elk van deze beroepsorganisaties, bekijk wat de voorwaarden zijn om lid te worden en kies voor de beroepsorganisatie die het beste aansluit bij jou en jouw doelgroep.

Wat voor soort coaching ga je aanbieden?

Als je eenmaal weet wie je ideale klant is, kun je je ook afvragen wat voor soort coaching het beste aansluit bij die ideale klant. Hoe zie jij het voor je? Geef je 1-op-1-coaching of werk je met groepen? Spreek je je cliënten live of online? Ga je bij bedrijven langs om complete teams te coachen of nodig je ondernemers uit bij jou op kantoor? Kies je voor één soort coaching of combineer je meerdere vormen?

Het is hoe dan ook aan te raden om je net als op te veel doelgroepen ook niet op te veel verschillende soorten coaching te richten. Blijf gefocust en onderscheid jezelf door te durven kiezen. Ben jij die unieke online coach bij wie een cliënt zich net wat veiliger voelt? Of hecht jij juist grote waarde aan écht contact, de sfeer in de ruimte en non-verbale signalen die je alleen in real-life oppikt?

Om een goede coach te worden heb je ervaring nodig

Je wilt coach worden, je hebt je eigen coaching business opgezet, en dan? Afwachten maar tot de eerste cliënt zich spontaan aanmeldt? Echt niet! Je gaat toch niet stilzitten? We zullen het zo hebben over alles wat jij kunt doen om jezelf als coach op de kaart te zetten, maar wat we minstens net zo belangrijk vinden om een goede coach te worden, is ervaring opdoen.

Je eerste klant!

Je eerste cliënt begeleiden is ontzettend spannend! Ja, je zult fouten maken. Ja, je zult jezelf tegenkomen. Maar als coach weet jij als geen ander dat jezelf ontwikkelen gepaard gaat met vallen en opstaan. Hoe vaker je valt en vooral hoe vaker je opstaat, hoe beter je wordt.

Begin daarom zodra je er klaar voor bent met coachen! Er is vast iemand in je naaste omgeving die jouw hulp goed kan gebruiken. Bied hem of haar jouw coaching aan, eventueel tegen een gereduceerd tarief. Zo profiteren jullie beiden van een vruchtbare samenwerking! Jij helpt je eerste cliënt en hij of zij leert jou onbewust een goede coach te worden. Uiteraard kun je in ruil voor een gereduceerd tarief ook om feedback vragen. Complimenten ontvangen is leuk, maar het is vooral de opbouwende kritiek die jou verder helpt!

“Toen ik begon als coach startte ik met zogeheten tientjes-cliënten. Dit waren sessies voor een tientje. Het zorgde ervoor dat ik al snel aan de slag kon en ervaring kon beginnen op te bouwen.”

— Tom

Zet jezelf als coach op de kaart

Is jouw coaching business geopend en ben je ervaring aan het opdoen, dan wordt het tijd om meer klanten te werven. Maar hoe kom je als coach aan klanten? Door jezelf op de kaart te zetten! In dit digitale tijdperk kun je niet meer zonder website en social media. Een plek waarop jij jezelf laat zien en je je klanten waarde biedt.

Branding voor coaches

Voordat je aan de slag gaat met het (laten) bouwen van een website is het verstandig om na te denken over wat je wilt uitstralen. Ook hier komt het plaatje dat jij van je ideale klant geschetst hebt weer goed van pas! Jouw ‘branding’, oftewel de manier waarop jij als bedrijf naar buiten treedt, moet zowel bij jou als jouw ideale klant aansluiten. Denk daarbij aan je logo, je kleurgebruik, je lettertypes, je schrijfstijl, de manier waarop je je doelgroep aanspreekt, de kanalen die je benut, etc. Overal waar jij te vinden bent, hanteer je dezelfde stijl. Komt een klant jou tegen op social media en klikt zij of hij door naar je website? Dan verandert de sfeer waarin je klant zich bevindt niet. Komen je Instagram-volgers per toeval een gesponsorde post van jou tegen op Facebook? Dan zien ze meteen dat jij het bent!

Jij bent die coach met die vrolijke okergele plaatjes, die altijd op maandag en vrijdag post. Die met die grappige filmpjes, humoristische inhakers en stiekem best wel rake teksten. Die coach waarvan tientallen klanten het gratis e-book hebben gedownload, in diezelfde okergele kleur en met dezelfde lettertypes als je klanten op je website tegenkomen. Al-les klopt. Dát is jezelf neerzetten als een merk!

Website

Die branding voer je dus onder andere door op je website. Daar waar potentiële klanten alles wat ze van jou moeten weten kunnen vinden. En meer! Je website is immers geen statisch visitekaartje. Een goede website blijft actueel!

Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat je website als een huis staat. Dat je branding klopt, je teksten foutloos zijn en je SEO op orde is. Vervolgens is het zaak om je website regelmatig van updates te voorzien. Om waardevolle content voor je lezers klaar te zetten en te blijven produceren. Hoe je dat doet? Met blogs bijvoorbeeld. Publiceer één à twee keer per maand of liever zelfs elke week een nieuwe blog. Een artikel met waardevolle informatie waar je lezers iets aan hebben. Een tekst waarin ze zich herkennen, waar ze bruikbare tips uit kunnen halen of die een antwoord geeft op hun vragen. Zo’n tekst laat je lezers zien hoe waardevol jij voor hen bent!

Je zet jezelf neer als expert én je creëert goodwill bij je potentiële klanten. Ja, het is een investering om telkens weer content te produceren. Je wilt echter mensen helpen, écht helpen. Op deze manier geef je hen alvast een duwtje in de juiste richting. Ze kunnen direct met jouw handvatten aan de slag en zelf ervaren wat jij voor hen kunt betekenen. Raken ze al doende eenmaal overtuigd van jouw kunnen, dan willen ze alleen maar meer!

Gratis weggever

En meer geef jij hen. Door blogs te blijven produceren, maar bijvoorbeeld ook door een gratis weggever te maken. Een praktisch e-book, een nuttige challenge of een handige online training! Een gratis product waarmee je je potentiële klanten nog een stapje verder helpt en wat hen nog meer de indruk geeft dat jij echt de juiste persoon bent om hen te begeleiden. In ruil voor dit gratis product ontvang jij het e-mailadres van je potentiële klant. Laat je hem of haar in het aanmeldformulier expliciet toestemming geven om bijvoorbeeld je nieuwsbrief te ontvangen, dan heb je wederom een prachtig kanaal in the pocket om je boodschap te verspreiden.

E-mail

Zo’n nieuwsbrief of misschien wel een andere mailinglijst is ideaal om klanten te werven. Mensen die zich aangemeld hebben voor deze e-mails zijn immers al oprecht geïnteresseerd in wat jij doet. Ze kennen je al, hebben van je gratis aanbod geproefd en willen meer. Door op deze manier te werk te gaan, richt je je op een steeds kleinere groep mensen. Je website en social media zijn voor iedereen beschikbaar, ook voor internetgebruikers die niet eens tot jouw doelgroep behoren. Wie zich echter aanmeldt voor jouw e-mails, zou wel eens echt jouw ideale klant kunnen zijn.

Je kunt op een niveau hoger te werk gaan dan op je website en social media, want iemand die zich aan heeft gemeld om e-mails van jou te ontvangen, heeft al meerdere stappen gezet. Waar je websitebezoekers en social media volgers nog moet laten kennismaken met je bedrijf, kun je je in je e-mails meer richten op het creëren van een vertrouwensband met je lezers. Je geeft hen exclusieve waarde én je laat hen kennismaken met jouw aanbod. Zo ga je steeds een stapje verder…

Social media

Wat voor je website geldt, geldt ook voor je social media. Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest – waar ben jij actief? Overal kan, maar verstandig is het wellicht niet. Je kunt jezelf beter afvragen waar jouw doelgroep zich bevindt. Richt je je op grote bedrijven, business teams of echte carrièretijgers? Dan is LinkedIn voor jou waarschijnlijk wel een ideaal medium. Coach je moeders of online ondernemers, dan moet je wellicht op Pinterest zijn. Instagram is over het algemeen wat meer geschikt voor de jongere doelgroep, terwijl de net iets oudere generatie meer actief is op Facebook.

Het één sluit het ander niet uit, maar het is wel raadzaam om je op één of twee kanalen te focussen. Hoe meer focus, hoe beter je prestaties. Voor welke media je ook kiest, zorg ervoor dat je ook hier weer dezelfde stijl hanteert. Dezelfde kleuren, lettertypes, tone of voice, etc. En al die waardevolle content die je op je website deelt, deel je ook hier. Plaats linkjes naar blogs, maar deel ook posts die herkenning opleveren, die het waard zijn om op te slaan en die gedeeld worden. Gebruik bijvoorbeeld Instagram Stories om een kijkje achter de schermen te geven en om je volgers meer van jou als persoon te laten zien. Benut alle functies van de diverse sociale media om je volgers waarde te bieden en een vertrouwensband te creëren.

Pas daarna begin je met sales. Een beetje dan. Want als je jezelf eenmaal goed op de kaart hebt gezet, hoef je daar niet eens zoveel moeite meer voor te doen. Je hebt van je lezers en volgers fans gemaakt, die precies weten wat jij doet en wat je voor hen kunt betekenen. Doe je dat goed, dan weten ze jou te vinden zodra ze je nodig hebben! Ze hebben gemerkt hoeveel waarde jij kunt bieden, ze weten hoe professioneel jij bent en ze voelen een connectie met je. Jij bent degene die zij willen!

Teksten

Dat effect bereik je dus door op de juiste plekken de juiste content te delen. Content die waarde bevat, in de vorm van herkenning of handvatten. Content die je lezer raakt. Belangrijk om dat te bereiken is dat je de juiste taal spreekt. Gebruik woorden die je lezer begrijpt, haal anekdotes aan waarin je lezer zich herkent en benoem precies die struikelblokken waar je lezer tegenaan loopt. Je wilt dat hij of zij denkt: ‘waar zijn de camera’s?!’ Je lezer moet het gevoel krijgen dat je hem of haar door en door kent.

Daarnaast moet je lezer ook het gevoel krijgen dat hij of zij jóu kent. Door dicht bij jezelf te blijven maak je het niet alleen gemakkelijker voor jezelf om vlotte teksten te schrijven, maar ook waardevoller voor je lezer. Niemand heeft er immers iets aan als jij jezelf voordoet als een ander. Zeker niet als je coach wilt worden. Je coachees moeten jou kunnen vertrouwen en dus moeten ze weten wie jij bent.

Als jij door middel van woorden, foto’s, video’s en andere content laat zien wie jij bent én dat je jouw klant kent, ben je binnen. Of beter gezegd: haal je die klanten binnen.

Zorg ervoor dat je professioneel overkomt

Een van de manieren om jezelf te onderscheiden van de andere coaches, is professionaliteit uitstralen. Mensen betalen (flink) voor jouw goede diensten, en verwachten dus kwaliteit. Contact via Whatsapp, mail, telefoon, berichten; Notities bijhouden in Google Docs of Trello; Mondeling huiswerk meegeven,… Het kan. Maar kan het ook beter?

Absoluut. Trackler is gemaakt door en voor coaches, om ervoor te zorgen dat jij al je communicatie met je coachees kan bundelen, gedeelde of privé notities altijd bij de hand hebt, en je super handige coaching tools kan gebruiken om je coaching sessies naar een hoger niveau te tillen.

Kom in contact met andere startende coaches

Ben je na al deze tips nog niet uitgeleerd? Meld je dan aan voor online groepen waarin je met andere coaches kunt sparren. Als coach én als ondernemer moet je jezelf blijven ontwikkelen en daarvoor kun je soms best wat tips en inspiratie van andere coaches gebruiken. We zijn er om elkaar te helpen! Doe er dus je voordeel mee.

Interessante groepen zijn bijvoorbeeld de Community van Coaches, Trainer en Therapeuten op LinkedIn en het Netwerk voor psychologen, therapeuten en coaches of de groep Online coaching Nederland op Facebook.

Sowieso is het verstandig om gratis een profiel aan te maken op de Trackler Community. Het zorgt voor meer zichtbaarheid en je kunt zo makkelijker je weg vinden in de coachingswereld. Je vindt er onder andere marketeers die zich specifiek focussen op coachen. Je kunt inspiratie halen bij andere coaches en eventueel op zoek gaan naar opleidingen of coachlocaties.

Coach worden? Trap niet in deze valkuilen!

In welk stadium van coach worden je je ook bevindt, er zijn altijd een aantal valkuilen waar je voor moet opletten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus wij zetten er alvast een paar voor je op een rijtje:

1. Te veel je best doen

Meer is niet altijd beter. Harder werken loont zich niet per se. Natuurlijk doe je je stinkende best om de allerbeste coach te worden, maar trap niet in de valkuil té veel je best te willen doen. Je mag ook genieten van het proces. Van elke stap die je zet en elk succes dat je behaalt. Coach worden is wellicht jouw langgekoesterde droom, maar daar wil je niet aan onderdoor gaan. Blijf goed voor jezelf zorgen, blijf tijd vrijmaken voor andere dingen en laat je cliënten zien dat ook jij op jezelf durft te vertrouwen.

2. Problemen willen oplossen

Niet té hard je best doen betekent ook niet de problemen van een ander willen oplossen. Je wilt coach worden om anderen te helpen, maar dat doe je niet door hen antwoord op al hun vragen te geven en pasklare oplossingen aan te bieden. Je helpt iemand pas echt als je diegene kunt laten inzien hoe hij of zij zélf problemen aan kan pakken. 

3. Te lage tarieven hanteren

Durf de waarde die jij op die manier aan een ander levert op waarde te schatten. Allemaal leuk en aardig als jij iedereen die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten kunt coachen, maar uiteindelijk help je daar niemand mee. Jezelf niet, omdat je overuren draait en alsnog geen maandinkomen bij elkaar weet te sprokkelen. En je cliënten niet, omdat je met niemand écht de diepte in kunt gaan.

Doe onderzoek, bekijk de concurrentie en bepaal hoeveel jij voor een ander kunt betekenen. Je helpt toch veel liever een aantal mensen écht grote stappen te zetten dan Jan en alleman aan een oplossing waar ze slechts enkele weken bij gebaat zijn?

4. Ongevraagd anderen coachen

Bemoei je dan ook niet zomaar met andermans zaken. Hoor je op een familiefeestje iemand klagen over haar persoonlijke struggles? Zie je fantastische kansen voor die ondernemer waarmee je bevriend bent? Ga hen niet ongevraagd coachen.

Ten eerste zitten ze misschien helemaal niet op jouw advies te wachten. Het kan hen behoorlijk in het verkeerde keelgat schieten. Ten tweede bereik je er niets mee door hen op zo’n laagdrempelige manier te coachen. Wil je hen echt helpen, dan ga je de diepte in. En daar heb je nu eenmaal uitvoerige gesprekken voor nodig! En last but not least: een winkelier geeft zijn koopwaar toch ook niet zomaar gratis weg?

Geniet van de voordelen van coach worden

Ja, als startende coach moet je een heleboel leren. Vergeet echter vooral ook niet te genieten! Coach worden biedt enorm veel voordelen en zeker op de lange termijn ga jij daarvan profiteren.

1. Je kunt zelf je tijd indelen

Een van de grootste voordelen van coach worden is dat jij zelf je tijd in kunt delen. Wil je op woensdagmiddag vrij? Dan doe je dat gewoon. Werk je graag ’s avonds? Vast wel dat je daar een aantal mensen blij mee maakt. Jij bepaalt, want jij bent je eigen baas.

2. Je leert meer over jezelf

Zoals gezegd zul je als je coach wilt worden jezelf moeten blijven ontwikkelen. Je blijft opleidingen, cursussen en trainingen volgen om altijd op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied én om aan jezelf te blijven werken. Dankzij deze continue stroom aan informatie en inzichten leer je heel veel over jezelf. Daar word jij beter van, en je cliënten ook. Mooi meegenomen!

3. Je levert een bijdrage aan het welzijn of succes van andere mensen

Dat is immers waar jij het uiteindelijk allemaal voor doet als je coach wilt worden: een bijdrage leveren aan het welzijn of succes van andere mensen. Je mag gerust af en toe even stilstaan bij het feit dat jij mensen helpt! Zij worden gezonder, gelukkiger en/of succesvoller, dankzij jou. Dat is absoluut iets om apetrots op te zijn.Heb je nog meer vragen over coach worden of wil je eens sparren over hoe je jouw coaching business naar een hoger niveau kunt tillen? Stuur me gerust een berichtje!

Geef een reactie

Maandelijks de beste tips voor coaches en bedrijven

Ontvang de beste tips en tricks om je coachingstrajecten te automatiseren, professionaliteit uit te stralen en je business te stroomlijnen.